Портфоліо - засіб самоусвідомлення майбутнього першокласника

 

Консультація для вихователів 

      Метод портфоліо з’явився в освіті передусім як метод якісного оцінювання досягнень на противагу кількісному. Застосовують його на різних рівнях освіти, зокрема й для оцінювання досягнень дітей дошкільного віку. Портфоліо наочно демонструє досягнення дитини. А найважливіше — дає їй змогу порівняти свої нинішні досягнення зі вчорашніми.


      Портфоліо
 (від італ. portafoglio  «портфель») — збірка виконаних робіт та напрацювань певної особи. Це спосіб фіксувати, накопичувати, оцінювати й самооцінювати особисті досягнення за певний проміжок часу.

      Практика поширення портфоліо серед закладів дошкільної освіти показала, що ця форма роботи не лише ефективний спосіб оцінювання досягнень дитини, а й потужний стимул до самоконтролю. Портфоліо сприяє формуванню адекватної самооцінки — основи поступального розвитку особистості. Активна участь дитини у складанні і презентації портфоліо найближчому оточенню стимулює неперервний процес її розвитку з року в рік, від одного вікового періоду до іншого.

    Слід зазначити, що специфіка портфоліо старшого дошкільника значно відрізняється від портфоліо школяра чи дорослої людини. Адже прямо залежить від вікових особливостей дитини, а також від змісту освітньої програми, якою вона оволодіває.


      Портфоліо дошкільника
 — це добірка різноманітних матеріалів, що дають змогу маленькій дитині скласти уявлення про себе як особистість й презентувати себе найближчому оточенню.


      Портфоліо дошкільника відображає накопичений досвід розвитку дитини в різних видах діяльності та дає змогу виявляти потенційні пріоритетні напрями розвитку на наступному етапі освіти.

 

Як використовувати портфоліо для розвитку базових рис особистості?

     Дитина дошкільного віку не в змозі самостійно створити власне портфоліо. Тому дорослі — вихователі й батьки — мають долучатися до цього процесу і активно взаємодіяти з дитиною. Така взаємодія дає змогу дорослим ефективно сприяти особистісному зростанню дитини. Обов’язково залучіть батьків до процесу створення портфоліо дитини. Адже вони є найбільш авторитетними дорослими в її житті.


     У процесі роботи над портфоліо виникає потреба в обговоренні різних питань, прийнятті певних рішень, скажімо: які фотографії чи творчі роботи відібрати, як їх оформити тощо.
А це потребує від дитини роздумів, вольових зусиль, створює ситуації, в яких необхідно проявити самостійність і саморегуляцію поведінки.

     Також робота над портфоліо створює умови для розвитку спілкування і комунікації. Дитина звертається до дорослого, обговорює з ним свої бажання, навчається враховувати думку іншої людини, відстоювати свої погляди тощо.
Важливо, аби дорослий не дозволив своєму авторитету впливати на рішення дитини. Лише якщо йти за дитиною, стимулювати самостійність у судженнях і прийнятті рішень, можна досягнути бажаних результатів у формуванні базових рис її особистості.


      Якщо дитина захоплюється певним видом діяльності, наприклад, малюванням, квілінгом чи оригамі, й
 хоче розмістити в портфоліо свою творчу роботу, вона проявляє наполегливість під час її створення. Дорослому слід заохочувати зусилля дитини в досягненні найліпшого результату. А ще важливо, що робота над портфоліо дає змогу формувати у дитини зачатки особистісної рефлексії, яка безпосередньо впливає на формування її образу Я.


      Чому важливо навчатися самопрезентації ?

Вихователі закладів дошкільної освіти мають багатий досвід формування «тек випускника», які нагадують портфоліо. Їх зазвичай наповнюють творчими роботами, фотографіями, які відображають життя дитини за весь період перебування в дитячому садку. Ці матеріали цікаві дитині як спогади про себе. Та чи корисними вони будуть для майбутнього першокласника? Перехід дитини до шкільного навчання довгоочікуваний і зазвичай бажаний. Проте містить у собі багато труднощів. Дитина має «вписатися» в нове коло товаришів, включитися у поки ще незвідану взаємодію з учителем. Зазвичай це відбувається спонтанно й іноді непередбачувано. Часом дитині складно знайти спільну мову з однокласниками, потоваришувати з ними. Труднощі входження в нове оточення можна пом’якшити самопрезентацією, створенням приємного враження про себе. Найскладніше для самопрезентації — малознайоме середовище і оточення. У цій ситуації портфоліо допоможе дитині розповісти про себе і своє життя на належному рівні. Воно слугуватиме опорою для висловлювань дитини. Проте цього може бути замало. Аби така самопрезентація була успішною, слід уже в дитячому садку навчати дошкільників презентувати себе. У такому разі самопрезентація першокласника стане своєрідним містком, що поєднає точки особистісного розвитку дитини в дитячому садку і школі. Усвідомлене представлення себе новому оточенню у найліпшому світлі сприяє формуванню відповідальності дитини за свою поведінку в учнівському колективі.

                   Як формувати портфоліо майбутнього першокласника?

      Аби портфоліо дошкільника стало тим місточком, що поєднує уявлення дитини про себе й ті уявлення, які дитина презентувала б іншим, необхідно врахувати низку чинників. Період створення портфоліо доволі тривалий. Портфоліо майбутнього першокласника доцільно створювати протягом останнього року перебування дитини в дитячому садку. Це достатній строк, аби якісно наповнити й оформити портфоліо. Важливо й те, що саме в старшому дошкільному віці концентруються психологічні досягнення дитини. Вона починає усвідомлювати власні досягнення і розуміє віхи свого зростання — «сьогодні вмію те, чого ще вчора не вміла».

       Обсяг портфоліо має бути таким, аби дитина могла його осягнути. Це має бути кілька сторінок, які могли б у майбутньому стати основою для поповнення новими розділами на наступному, шкільному етапі. Кожна сторінка має містити певний розділ інформації про дитину. Оптимальна кількість сторінок — від чотирьох до шести. Структура портфоліо може бути різною. Головне, аби вона відображала значимі для дитини матеріали про неї, її сім’ю, життя в дитячому садку, досягнення та інтереси, прагнення й очікування. Розділами портфоліо можуть бути такі сторінки:


Знайомтеся — це Я.

Моя сім’я.

Я в дитячому садку.

Що я люблю/Що я знаю/Що я вмію.

Я — майбутній школяр!/Про що я хочу дізнатися в школі.

Зміст портфоліо

       На сторінці «Знайомтеся — це Я» варто розмістити інформацію про автора портфоліо: його ім’я та прізвище, фотографії. Родзинкою цієї сторінки має стати її оформлення. Дорослим слід допомогти дитині виявити усі її творчі здібності під час розміщення матеріалів. Варто заохотити дитину використати різні техніки роботи з папером, фарбами та іншими образотворчими матеріалами. Це засвідчить її різнобічні творчі здібності.


      До підготовки сторінки «Моя сім’я» слід залучити батьків дитини. Бажано тут розмістити «Родовідне дерево», відобразити склад сім’ї, захоплення її членів, традиції, свята тощо.

      Сторінка «Я в дитячому садку» має дати змогу дитині пишатися своїми досягненнями й із захопленням розповідати про своє життя в групі. Вона може бути оформлена у формі колажу, коміксу, кадрів із фільму, карти досягнень тощо. Презентувати свої інтереси й захоплення допоможе сторінка «Що я люблю». Тут дитина може розмістити свої творчі роботи, інформацію про домашнього улюбленця, заняття спортом, подорожі з сім’єю тощо.

       На сторінці «Я — майбутній школяр!» варто розмістити фотографію школи, у якій навчатиметься дитина, її малюнки й записані розповіді про школу. Тут важливо відобразити прагнення дитини до дорослішання, її мотивацію до навчання і зацікавленість школою.

                                                    Спосіб створення

      Аби створення портфоліо стало спільною справою дітей, батьків і вихователів, варто на початку навчального року організувати відповідний довгостроковий освітній проєкт «Портфоліо майбутнього першокласника». Це дасть змогу кожній дитині відчути себе центральною особою у створенні власного портфоліо, усвідомити своє дорослішання і перспективу зміни соціального статусу. Батьків варто залучити до роботи як «співзасновників» проєкту й чітко роз’яснити їм його мету та способи взаємодії з дітьми.


      Вихователю важливо запобігти ситуації, коли ініціатива повністю переходить до рук сім’ї. За таких умов дитина може бути усунена від активної участі і лише спостерігати за процесом створення свого портфоліо. У цьому разі мета започаткованого проекту стає однозначно недосяжною.


      Під час формування портфоліо слід обов’язково спільно з дитиною розглядати, аналізувати й
 оцінювати ті роботи, які мають потрапити до портфоліо. У портфоліо можна розміщувати лише ті роботи, які подобаються дитині і позитивно оцінені дорослими. Це допоможе майбутньому першокласнику усвідомити не лише власні досягнення, а й технологію створення портфоліо. Логічним завершенням проєкту має стати низка самопрезентацій майбутніх випускників своїм одногрупникам, батькам, одноліткам з паралельної групи тощо. Така «генеральна репетиція» допоможе майбутнім школярам презентувати себе однокласникам і вчителям.

       Насамкінець варто наголосити — протягом усього періоду створення портфоліо майбутнього першокласника важливо пам’ятати про його призначення. За умови вмілої організації робота над портфоліо обов’язково стане способом розвитку творчих здібностей старших дошкільників, допоможе становленню їхнього самоусвідомлення і самоствердження, сприятиме формуванню рефлексії власних досягнень, а отже, мотивуватиме до нових. З оформленням кожної сторінки портфоліо дитина набуватиме нового особистого досвіду — основи формування базових життєвих компетенцій. А головне — портфоліо допоможе сьогоднішньому дошкільнику гідно презентувати себе у статусі школяра Нової української школи.

 

 

За матеріалами журналу «Вихователь – методист» № 9/2018 р.


Коментарі